Inca trail en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Inca trail en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Inca trail en Machu Picchu

Door: Marcel en Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 December 2010 | Peru, Cuzco

Woensdag 22 december
Vandaag is de grote dag: We gaan beginnen aan de Inca Trail! Een tocht waar we lang naar uit hebben gekeken en waar vooral Marije toch ook wel wat tegenop zag.
Het is de bedoeling dat we rond half zeven ´s ochtends worden opgepikt, maar zoals gebruikelijk hier komt men een uurtje later pas. In het busje, onderweg naar de start van het pad, maken we kennis met de drie andere stellen waarmee we gaan lopen en onze gids: Simba. (Nee zo heet hij niet echt, maar Wilbert vindt hij blijkbaar niet leuk genoeg om te gebruiken)
De andere stellen komen uit Frankrijk, de Verenigde Staten (Illinois) en Puerto Rico. Even later stappen in het busje ook nog zeven dragers in, waarmee het busje vol is en het gezelschap compleet. De dragers sjouwen een compleet kamp mee dat o.a. bestaat uit kookgerei, eten, een gezamelijke tent om in te koken en eten en al onze slaaptentjes. Wij zelf dragen dus alleen onze kleren, matjes en slaapzakken.
Aangekomen bij de start van het pad valt op dat Marcel´s rugzak nogal wat groter en zwaarder is dan die van de andere deelnemers. Na onze ervaringen in de Colca Canyon hebben we vrijwel alle spullen in die rugzak zitten en ook meer water en eten bij ons dan toen. ZWAAR dus.
Aan het begin van de trail wordt gecheckt of de dragers niet meer dan 28kg per persoon bij zich hebben.....Zo zwaar is Marcel´s rugzak nou ook weer niet, respect dus.

Deze eerste dag wordt er nog niet veel gelopen en besteed de gids vooral veel tijd en uitleg aan de flora en fauna die we onderweg tegenkomen en natuurlijk aan de Inca-cultuur. Bijvoorbeeld over de correcte manier om cocabladeren tot je te nemen. Dit is nuttig om de effecten van hoogteziekte te beperken en we moeten zeggen dat dat goed werkt. Bij de eerte lunch onderweg, merken we dat het eten bij deze trip van een heel ander kaliber is dan in de Colca Canyon. Het stramien van soep en een hoofdgerecht bij zowel lunch als diner is als vanouds, maar de kwaliteit is vele malen beter. Zo krijgen we onder andere knoflookbrood, taart, biefstuk, pannenkoeken, gebakken ei, popcorn en nog veel meer lekkere dingen voorgezet. En allemaal zonder er zelf iets voor te hoeven doen: Ideaal!
Ondank dat we vandaag weinig hebben gelopen liggen we vroeg in bed, want het was een lange dag en we moeten er vroeg weer uit.

Donderdag 23 december
Dit is de dag des oordeels, zo wordt ons voorgehouden. Vandaag moet er 1200m naar boven worden gelopen naar de maximale hoogte in deze trek van 4200m. Zoals gezegd hebben we hier tegenop gezien, maar in de praktijk bleek het wel mee te vallen. Niet dat we niet hebben afgezien, maar dankzij de eerdere trek, het voorafgaande verblijf op hoogte in Cuzco en de cocabladeren zijn we redelijk snel boven.
(Immers en) Daarintegen moet vermeld worden dat we door weer en wind moeten (lees: heel veel regen) om boven te komen. Vanwege de regenwolken is het uitzicht helaas dan ook adembenemend afwezig. Om te vieren dat we boven zijn gekomen, trakteren we onszelf op de Biltong (gedroogd rundvlees uit Zuid-Afrika) die Kelly in ons overlevingspakket heeft gestopt. Heerlijk!

Hierna mogen we 600m afdalen naar het volgende kamp, waarbij een opklaring toch nog voor een mooi uitzicht en fijnere loopcondities zorgt. We zijn dan ook spoedig beneden en storten ons moe doch voldaan in onze tent die al opgezet klaar staat. Wederom genieten we van een heerlijke maaltijd en goed gezelschap.

Vrijdag 24 december
Vandaag onverwachts veel meer afzien. We lopen veel verder dan gisteren (16km) en afwisselend omhoog en omlaag. Vooral ´s ochtends regent het hard en dat is niet best voor het moraal. ´s Middags klaart het echter op en bezoeken we diverse Inca-ruïnes. Ook zorgt onze verbeterde afdaaltechniek (zo met de wandelstok en een soort huppeltje) ervoor dat we steevast als eerste beneden zijn met relatief weinig last van knieën, spieren of open botbreuken. Desalniettemin belsuiten we de korte weg naar het kamp te nemen en een ruïne over te slaan. Uitgeput vallen we neer in de tent en zelfs het aanbod van een warme douche slaan we vandaag af.

Mooiste herinnering van vandaag: Tijdens een mueslireeppauze in de zogenaamde "Cloud Forrest" zien we diverse kleine bontgekleurde vogeltjes en zelfs een kolibrie!
´s Avonds, vlak voor het eten, worden we ook nog getrakteerd op sterrenhemel waar je U tegen zegt.

Zaterdag 25 december
Vandaag mogen we om 3.30u (ja, echt) opstaan. Dit komt omdat de dragers vandaag met alle spullen de eerste trein in het dal moeten halen. We staan dus ruim op tijd voor de poort naar het laatste stukje pad, die om half zes pas open gaat. Ondanks dat we niet echt een kerstgevoel hebben, wenst iedereen elkaar vandaag wel Feliz Navidad!

Het laatste stukje lopen naar Machu Picchu blijkt nog niet zo simpel te zijn als ons is verteld. Het is maar twee uur lopen, maar de trappen zijn medogenloos, vooral met de gisteren en donderdag in de benen. Zowel op het eerste als op het tweede uitkijktpunt helaas geen Machu Picchu voor ons, vanwege de dichte bewolking, die ook weer regen met zich mee brengt. Als we uiteindelijk bij de hoofdattractie aankomen is de regen echter gestopt en ook de bewolking begint weg te trekken. Wat we zien is werkelijk onbeschrijfelijk, maar we gaan het toch proberen. Het is de grootste en meest complete Inca-ruïne die we tot nu toe gezien hebben en vanwege de spectaculaire ligging op een soort zadel tussen de bergen is het een geweldige ervaring om er naar te kijken. Hoewel de moed (en de regen) ons onderweg wel eens in de schoenen zonk, was het alle inspanning zeker waard!

Als we na een paar uur genieten uitgekeken zijn bij deze bijzondere plek, nemen we een bus naar het dorpje Aguas Calientes in het dal. Deze naam betekent heet water en belooft dus weer lekkere hot springs!
In de praktijk zijn ze echter niet zo warm en schoon als de baden die we eerder bezochten in Chivay, maar het is toch wel prettig voor de spiertjes.

We wensen iedereen een prettige derde kerstdag en hopen dat jullie een fijne kerst hebben gehad.

Liefs Marije en Marcel

Filmpje bij Machu Picchu:

• 27 December 2010 - 01:06

Lonneke:

En spierpijn? Knap hoor dat jullie dat allemaal en met die slechte weersomstandigheden hebben gelopen. Hier in de nachtdienst ook heel wat km in de benen helaas :S dus weinig kerst voor ons. Maar het klinkt allemaal wel erg geweldig!!! Ik wens jullie ook nog een fijne 3e kerstdag ;) en alvast een heel gelukkig nieuwjaar! enne geniet nog lekker van jullie fantastische reis!

• 27 December 2010 - 08:35

Nolleke:

Omdat het rustig is, het eerste uur op kantoor, heb ik jullie verslag al kunnen lezen en de foto's gezien. Het filmpje kan ik vanavond thuis pas kijken. Ik vraag me af wat die gids in Suriname mij gaf om op te kauwen, toen ik er bij de jungle-tocht helemaal doorheen zat. Maar ik liep daarna weer als een kievit. Zou dat ook cocablad geweest zijn? Heel leuk dat we gisteren telefonisch contact gehad hebben. Nu even lekker relaxen na deze zware dagen. Kus.

• 27 December 2010 - 09:23

Margo:

fantastisch wat jullie allemaal meemaken ondanks dat jullie geen echt kerstgevoel zul je volgend jaar dat dubbel hebben als jullie dan terug denken aan deze prestatie

• 27 December 2010 - 20:00

Anouk:

respect voor jullie!!! met al dat lopen ook met de regen enzo:) foto's zijn leuk

succes en geniet er lekker van, en alvast de beste wensen voor t nieuwe jaar:D

ow en marije, we love the 90's now was weer super gaaf;)

• 27 December 2010 - 20:55

Hilda , P En M:

Heb al de foto's al gezien!!! mooi hoor moesten jullie zo hoog? in iedereval mega vet PS: marcel die foto van dat poep is grappig PPS:je haar is heel cool en mooi snapje hem COOL KOUD hahahahaha!!!!!! xxxxxxx madelief

• 28 December 2010 - 09:55

Dennis:

Gefeliciteerd met deze overwinning!

• 28 December 2010 - 13:03

René En Anne-Marie:

Hola amigos!

Wauw wat een gave incatrail hebben jullie gelopen zeg. Jammer van de regen en soms het uitzicht....welk uitzicht...maar jullie hebben hem wel maar mooi gelopen! We zien aan de foto's en jullie verslag dat jullie net zo'n gave reis aan het maken zijn als wij. Jammer dat we niet ff kunnen bijbeppen!

Muchos gustoso y hasta el proxima!
    René y Anne-Marie

• 29 December 2010 - 05:05

Kelly & Mol Tuurlijk:

Goed dat mijn overlevingspakket ook echt wordt gebruikt om te overleven en niet zo maar voor de fun!

Stoer dat jullie de incatrail volbracht hebben met het risico geen ruk te zien, maar tis beloond!

Hmm, mijn lijstje wat te zien op de wereld was al aanzienlijk, maar zuid-amerika gaat daar zeker aan toegevoegd worden als ik jullie ervaringen zo lees en de foto's hebben me echt over de streep getrokken!

Kwens jullie nog ontzettend veel genieten! Blijf schrijven, want dat leukt zo'n druilerige sneeuwsmelt entisnoggladderdanooitdag zeker op!

Kga zo met Mol naar de duinen, dan kan ze het gemis aan jullie ook een beetje van zich afrennen!

Lfs Kel en een lik van Mol (ja zo één plat op je bek)

• 29 December 2010 - 05:38

Mary:

Super om weer een verhaal van jullie te lezen! Wat een bijzondere kerst dit jaar. Jammer van de bewolking, maar wel echt een super ervaring!
    Ik vind het echt super stoer dat jullie deze pittige tocht hebben volbracht!
    Hier is het nog steeds koud en er ligt nog steeds flink wat sneeuw, nou is regen ook niet alles maar de temperatuur is vast wat aangenamer dan hier ;).
    Alvast een hele fijne jaarwisseling, ik blijf jullie zeker volgen!

• 29 December 2010 - 15:23

Mandy:

Ontzettend veel respect vanuit de Kets, echt knap gedaan en die foto's zijn geweldig, super mooie uitzichten! En jullie zien er afgetraind uit hoor, haha
    Enjoy en fijne jaarwisseling daar, X Mandy

• 30 December 2010 - 03:18

Mary:

Marije je staat met een grote foto in het Twee steden journaal :) haha. (is met de rampentraining gemaakt).

• 31 December 2010 - 18:26

Hanny En Bart:

Marcel en Marije. Wat hebben jullie een mooie en zeker geen gemakkelijke tocht gemaakt. Het zal zeker een voldaan gevoel geven na zo'n tocht met wisselende omstandigheden. Grappig dat jullie de Biltong zo lekker vonden. Onze ervaring in Afrika was minder. Wij gaan zo met vrienden de jaarwisseling vieren. De jeugd is al volop aan het knallen. Wij horen van jullie wel hoe de jaarwisseling is / was. Veel plezier en een super start met jullie reis in 2011.

• 01 Januari 2011 - 11:54

Kelly:

Tss, ben je op vakantie, ben je nog de meest beroemde zustermuis!
    Ja met foto en al in het tweesteden journaal, ook in de huis-aan-huis-uitgave.
    Straks wil iedereen zuster muis live zien en dan moeten we ze teleurstellen omdat ze van de royalty's op reis is gegaan! Dan stelt zo'n uitzendinkje van sbs6 niks voor qua marketing. Bij iedereen op de mat, op schoot, wc en misschien wel in de slaapkamer liggen. Das wa!

Wat ik eigenlijk wilde is jullie een geweldig 2011 wensen, maar daar is niet zo veel meer voor nodig denk ik?!
    Heel veel plezier nog en ik wacht op het volgende verhaal en foto's!

Liefs Kel

• 01 Januari 2011 - 16:15

Emile Cynthia:

Een gelukkig en gezond 2011!!
    Liefs van ons viertjes

• 03 Januari 2011 - 10:29

Richard:

Super gaaf man! Weer eens wat anders dan sneeuwschuiven in Kandersteg :)

Have funnies daaro en Happy New Year!

• 09 Januari 2011 - 12:07

Ellen:

Leuk om te lezen!! Zo herkenbaar, al die trappen...