Torres del Pain(e) - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Torres del Pain(e) - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Torres del Pain(e)

Door: Marije & Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marije

12 Februari 2011 | Chili, Puerto Natales

Nog 1 trekking. Dan houden we er echt mee op. Maar dan wel een echte, met kampeerspullen en eten voor 5 dagen op je rug en pijn in je benen van het lopen...

Dat hebben we gedaan! Bij Torres de Paine. Waarom daar een ¨e¨ achter staat snappen we niet helemaal.

De route die wij lopen staat bekend als de W, want dat is de vorm van de route. Op de kaart lijkt het aantal kilometers goed te doen, ware het niet dat wanneer je een dal in loopt, je er ook weer uit moet lopen. Het aantal kilometers per dag komt dan uit op ongeveer 20.

Kampeerspullen gehuurd, eten gekocht en op een spectaculaire manier naar het gebied; met de boot.

De eerste dag vertrekken we met een boot om via een gletsjerroute door de fjorden te worden afgezet in het park. Maar vanwege de extreme wind, die je hier in Patagonie regelmatig tegenkomt, moeten we helaas na 1 uur varen terugkeren naar de haven.
In de haven staat onze reisorganisatie al netjes op ons te wachten om te zorgen dat we met een prive busje in het park worden afgezet. We krijgen zelfs netjes ons geld terug. Een meevaller.

We komen aan het eind van de middag aan op een mooie camping met uitzicht op de bergen en het meer. Super mooi! Koken doen we in een kookhuisje met alle andere campinggasten, erg druk dus. Vanwege de wind echter geen overbodige luxe.

Onze eerste loopdag is richting een gletsjer. De route valt ondanks eerdere onderschatting erg tegen. De paden zijn slecht dus kosten veel energie, bovendien staat ook hier de Patagonische wind op standje levensgevaarlijk.
De gletsjer valt ons helaas een beetje tegen want niets kan tippen aan de Perito Moreno (verwend he).

De tweede loopdag start met een simpel, goed begaanbaar pad langs het meer. Deze keer lopen we wel met onze kampeerspullen want we zijn onderweg naar de volgende bivak.
Onderweg loop je langs de ¨tweede poot¨ van de W. Deze lopen we gedeeltelijk op en neer. Het is hier erg steil maar we worden beloond met een prachtig uitzicht over gletsjers, bergen en meren.
Tenslotte komen we na een voetenbad in ijskoud gletsjerwater aan op een mooie, maar drukke, camping.

De derde loopdag is echt zwaar, we moeten een heel eind omhoog met zware bepakking! Daarna nog wat omhoog, om aan het einde nog een stukje omhoog te lopen. Tussendoor lopen we soms wat naar beneden, voor de afwisseling.
We lopen nu de ¨rechterpoot¨ van de W. Bovenaan die ¨poot¨ is een hele mooie rustige camping aan een klein riviertje. Hier slapen we in een bos en een stuk hoger dus het is goed koud!

Na een korte nachtrust...
Gaat de wekker om 4.30u! Dit natuurlijk niet zonder reden. We klimmen het laatste stukje omhoog met zaklamp om ze dan eindelijk echt te zien. De Torres!
En dan is het natuurlijk eigenlijk de bedoeling dat je daar een prachtige zonsopgang meemaakt met het ochtendrood op de torens, ware het niet dat wij weer een beetje last hadden van bewolking.
Het blijft ondanks dat een geweldige ervaring om aan de voet van de berg te wachten tot het zonnetje komt.
Wij hebben voor onszelf daar een heerlijk kopje thee gezet (brandertje mee en een beetje gletsjerwater koken).
Dit was een waardige afsluiter van deze barre tocht maar helaas moesten we na dit schitterende tafereel nog 18 kilometer lopen naar de bus.

Dit was echt de laaste hike van deze vakantie!

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Pr4g2xeLyzg

Liefz Marcel en Marije

• 12 Februari 2011 - 21:30

Emile Cynthia:

Mooi uitzicht en mooie foto's! Geniet nog van de laatste dagen en we zien jullie binnenkort!
    Dikke knuffel
    Emile, Cynthia, Luka en Niek

• 12 Februari 2011 - 21:43

Nolleke:

Wat was het zwaar, maar wat hebben jullie weer veel moois gezien. Nu nog even luieren/echt vakantie houden. En dan langzamerhand weer op huis aan. We zien naar jullie uit!
    Kisses and hugs

• 12 Februari 2011 - 21:50

Marij:

zo,zo, dat is het echte werk, behoorlijk uitdagend, zelfs avontuurlijk en soms een beetje koud, lijkt mij.
    Dikke kus en tot ziens.

• 12 Februari 2011 - 22:40

Margo:

Toch ook weer een bijzondere ervaring na alles wat jullie al hebben meegemaakt geniet vooral van de laatste twee weken en rust goed uit groetjes

• 12 Februari 2011 - 23:21

Dennis:

Veel wolken steeds op deze reis. Prachtige foto's!

• 13 Februari 2011 - 08:31

Miranda:

Wat een mooi gebied! En wat zijn de foto's mooi! Zal straks wel afkicken zijn....

• 13 Februari 2011 - 10:27

Eva:

Fantastisch! Al had ik een heel ander beeld bij het woord 'camping' voordat ik de foto zag, hahaha. Iets met eurocamp ofzo ;)
    KUZ

• 13 Februari 2011 - 11:09

Kelly:

Wow, prachtig daar! Pittige hike, maar door zo'n (uit)zichten maakt het de inspanningen waard! Kvond al dat er te lang geen leuke verhalen verschenen, toch reismoe? Nee! Vast geen internet op die hoogte, Hugo! Geniet nog van de laatste weekjes, want voor je het weet loop je weer te carnavallen

• 13 Februari 2011 - 17:50

Gerard:

Wat een prachtig gebied! En zonder ontberingen hebben wij door jullie ook die mooie plaatjes!

grtz

• 13 Februari 2011 - 18:04

Hilda , P En M:

jA HOOR WAT MOOI!!!
    Wat een genietmomenten!!
    Maar wij zijn hier al een beetje aant aftellen hoor!!
    Genieten die laatste weken!!!
    X

• 13 Februari 2011 - 18:29

Lonneke:

Jullie blijven prachtige dingen zien! en wat een mooie verhalen en foto's toch weer! Nou geniet nog even van jullie laatste weekjes want voor je het weet loop je weer te rennen op het werk

• 13 Februari 2011 - 19:38

Mandy:

Zeg, kan je niet ook iets lilleks op d'n foto schieten, ik vin 't een bietje aan saaie kant aan het worden ;-) Gdomme wat een mooie platjes allemoal, genietse nog ffkes Liefs Mandy en Sjoerd

• 15 Februari 2011 - 07:16

Noukske:

pff bikels!!!! geniet nog lekker van de laatste weekjes, en de filmpjes en foto's zijn ech super mooi!!!

• 17 Februari 2011 - 08:00

Richard Janssen:

Mooi verhaal weer :) En volgens mij weer een extra diamantje op een fantastische reis!
    Vet wolkenpakketje iid
    Succes met de laatste loodjes

• 17 Februari 2011 - 09:27

Karlijn:

respect hoor!
    maar dan heb je ook wat!! super mooie foto's dus in het echt zal t nog véél mooier zijn!!

• 20 Februari 2011 - 23:24

Ingrid:

Echt afzien voor jullie maar voor mij zeker zo mooi om te lezen.
    X Ingrid