El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

El Calafate

Door: Marije & Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marije

03 Februari 2011 | Argentinië, El Calafate

Hullie gullie gletsjers of wa?
Nou, wij wel!

El Calafate is weer een klein dorpje met een prettige sfeer.
Daarnaast zitten we hier in een fantastische hostel, Lautaro.
We vinden hier bij aankomst op het bed een briefje met: "Welcome Marije & Marcel, Our home is your home".
We hebben ons nog nergens zo welkom gevoeld! Daarnaast zitten hier er veel gezellige mensen waaronder een aantal Nederlanders.
´s Avonds is het onder het genot van een lekker Argentijns rood wijntje een ware ruilmarkt voor reis informatie. Super gezellig en hartstikke handig!

El Calafate bezoeken we vooral om bij de gletsjer Perito Moreno te gaan kijken. En wat is die mooi zeg!!
We kijken eerst vanaf de uitkijkpunten naar de gletsjer, een plek waar je wel de hele dag zou kunnen zijn, ware het niet dat je ook nog op de gletsjer kan lopen!
Na ongeveer 100 foto´s gemaakt te hebben varen we met een boot langs de gletsjer om aan de overkant de stijgijzers aan te trekken en de gletsjer te betreden.

Af en toe vallen er stukken ijs in het water, want deze gletsjer "wandelt" 2 meter per dag!!
Wanneer die stukken in het water vallen klinkt er een hels kabaal! Alsof er chinezen vuurwerk af staan te steken! Het is net of de gletsjer leeft.

Na een lunch (zelf meegebracht brood met Nutella) mogen we eindelijk de gletsjer op. Natuurlijk worden we eerst goed voorgelicht en krijgen we een beetje geschiedenis te horen, alles prima georganiseerd.
Het lopen op de gletsjer is leuk om voor een uurtje te doen. En super mooi om de gletsjer van zo dichtbij te zien. Vooral omdat de kleur blauw zooo mooi is. Overal lopen er riviertjes smeltwater op de gletsjer, dit geeft mooie "sinkholes". Diepe, blauwe gaten waardoor het water wegloopt.
De tocht op de gletsjer wordt netjes afgesloten met een heerlijk glaasje "scotch on the rocks" met echt gletsjerijs!

Tenslotte worden we nog getrakteerd, wanneer we op de boot terug wachten, op 6 condors die toevallig in de buurt zijn! In Peru sta je 2 uur te wachten op 1 zo´n beest, hier vliegen ze om je oren... Maar wel heeel gaaf!!

De gletsjer heeft ongeveer 200 foto´s opgeleverd, maar die hoeven jullie niet allemaal te kijken hoor, de mooiste zullen we delen.
Wel is de gletsjer ook echt 1 van de hoogtepunten deze vakantie!!
Iets wat we natuurlijk ook vastgelegd hebben in de vorm van een fimpje: http://www.youtube.com/watch?v=UGERC-Tyh8g Sorry voor zwart/wit, was een ongelukje...

Liefz Marcel & Marije

• 03 Februari 2011 - 19:35

Nolleke:

Alweer een hoogtepunt. Het houdt niet op. Benieuwd naar de foto's.

• 03 Februari 2011 - 19:38

Dennis:

Voldoende materiaal voor avondvullende verhalenvertellingen;-)

• 03 Februari 2011 - 19:39

Linda :

ben jaloers...!!!

• 03 Februari 2011 - 19:43

Hilda , P En M:

Wouw!!!
    Echt mooi en ik als ex blauw fan is dan toch wel weer onder de indruk.
    Groeten van Cees die hier op zolder aan t verven(=klootzakken) is.
    Ik heb hem wat foto's laten zien!!!
    Cito voorbij; Jes!!!
    KUSSSS

• 03 Februari 2011 - 19:48

Emile Cynthia:

Wauw! mooie foto's!

• 03 Februari 2011 - 20:04

Irene:

Heb wel zin in een dia avond, wij hebben een scherm en ook een projector. ik weet het ook te vinden na de verhuizing! (hi hi)
    Voor Marije: Ik was 25 geen dag spijt, dus wij gaan het hier nog over hebben!! dikke x

• 03 Februari 2011 - 21:02

Matthijs:

Blijft cool dat je een vriendin van mij daar bent tegengekomen. Veul plezier nog groeten van ons en misschien nog aan Steer?

• 03 Februari 2011 - 22:37

Margo:

super weer die foto s dan blijft het hier toch maar behelpen met die grijze luchten groetjes

• 04 Februari 2011 - 10:51

Eva:

Superduper!! xxx

• 05 Februari 2011 - 09:22

Mary Brusselers:

Wow wat een vette foto's en weer een leuk verhaal. Ook vanuit Moshi kan ik je volgen hahaha. groetjes!

• 06 Februari 2011 - 16:23

Annafraens:

Hallo eskimo's,
    dat ziet er goed uit! Kwijlen met de kraan vol open...zo jaloers. Super dat jullie het zo fantastisch hebben samen.
    Geniet er maar fijn van nu het nog kan. Niet dat het hier niet gezellig is maar het is toch anders zeg maar...
    Dikke kus