Verliefd op Chili - Reisverslag uit Pucón, Chili van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Verliefd op Chili - Reisverslag uit Pucón, Chili van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Verliefd op Chili

Door: Marije & Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 Januari 2011 | Chili, Pucón

Vlinders in je buik, droge mond, je kan nergens anders meer aan denken, geen eetlust: Daar hebben we allemaal geen last van, maar verliefd zijn we toch. Op Chili! (en op mekaar)

Chili wordt met de dag fantastischer. Wat een geweldig land! Nadat we in het vorige verhaal hebben geschreven over de woestijn en het strand, zijn we nu aangekomen in ´het Zwitserland van Chili´ (en Argentinië ) : Het merengebied van Patagonië. De afstanden zijn hier immens: Van San Pedro naar La Serena was zo´n 1000km en van daar naar Pucón nog eens zover. Met de luxe nachtbussen merk je daar echter bijna niks van (alleen in de portemennee doet het pijn).

Als je Pucón binnenrijdt, lijkt het net een bergdorpje in de Alpen. Overal houten huisjes, omgeven door bergen, meren en dennenbomen. Alleen die ernorme vulkaan past niet zo in dit plaatje. Maar hij verrijkt het uitzicht enorm!
Zoals in alle bergdorpjes, kun je ook hier aan allerhande activiteiten deelnemen.

Wij kozen ervoor om de eerste dag gelijk te gaan raften op een geweldig kolkende, wild stromende, waterrijke, met rotsen besprenkelde, door de ratten besnuffelde, klasse IV rivier. Dit was, in één woord: GEWELDIG! Kijk maar naar de foto´s en het filmpje. Marcel zit stuurboord vooraan en Marije zit achter Marcel.

Gisteren gingen we, om de aangekomen vakantiekilo´s er maar weer eens vanaf te lopen, de werkende vulkaan Villarica op. Werkend als in: er komt de hele dag rook uit, en met geluk kan je vanaf de krater vloeiend lava zien.
Om zeven uur ´s ochtends stonden we al te trappelen om te gaan. Na uitreiking van een volledige uitrusting bestaande uit oa pikhouweel, stijgijzers, winddichte overkleding, echte bergschoenen en zo´n kek plastic sleetje, was het slechts een kort busritje naar de vulkaan. Daar aankomen worden opnieuw de weersvoorspellingen gecheckt om ervoor te zorgen dat we veilig de vulkaan op kunnen. Het waait wel hard, maar na enkele minuten beraad wordt besloten om toch te gaan wandelen.
We beginnen op 1100m om vervolgens naar 2847m te lopen.
Het is een redelijk zware wandeling omdat je de hele tijd aan het klimmen bent, de gehele tocht duur zo´n 5 uur. Marije kan prima naar boven lopen, alleen in een iets langzamer tempo dan de rest van de groep. Marije loopt dan ook met een prive gids naar boven.
De wandelroute is voor een groot gedeelte over sneeuw en ijs. De stijgijzers zijn niet nodig, maar van de pikhouweel maken we gretig gebruik. Hij dient als een soort wandelstok en geeft je een mogelijkheid tot redding mocht je van het pad af glijden. Dit gebeurt gelukkig niet!
Naast de sneeuw en ijs is het gestolde lava waar we overheen klimmen, erg bijzonder om te zien!
We lopen helemaal tot aan de krater van de vulkaan. Wanneer de giftige rook even onze kant op waait krijg je een branderig gevoel in je longen, bovendien stinkt het goed!
Door de vele rookvorming zien we helaas geen lava, maar het uitzicht vanaf de krater over het merengebied is onbeschrijfelijk!

En dan nu 4 uur naar beneden lopen.... zucht....
Ohnee!!! Als er sneeuw ligt... Kan je sleeën!! WHOEHOE, gewoon 3 kwartier naar beneden glijden, hoe fijn is dat!! Je zou er gewoon nog een keer 5 uur voor naar boven lopen... hihi
Ook dit hebben wij natuurlijk voor jullie gefilmd zodat jullie het mee kunnen beleven!

Liefz Marcel en Marije

• 24 Januari 2011 - 17:49

Nolleke:

Het is ook wel een vakantie met voor elk wat wils.

• 24 Januari 2011 - 18:02

Eva:

Geweldig! Om met Marcels woorden te typen: Redelijk über vet!
    KUZ

• 24 Januari 2011 - 18:10

Margo:

Goed dat jullie de helft jonger zijn als ik want dit soort fratsen haal ik niet meer uit maar wel helemaal super en zeker de moeite waard om zo op film te zien groeten Theo Margo en kids

• 24 Januari 2011 - 18:11

Dennis:

Leuk om te lezen!

• 24 Januari 2011 - 18:17

Jos:

WOW! Weer 'ns iets anders dan van de dijk langs de Maas af sleeën. En dat raften ziet er ook redelijk heftig uit! Maar ... alles onder controle , nietwaar! Zou mij ook wel aanstaan.
    Liefs, Jos

• 24 Januari 2011 - 19:33

Tanja:

Ziet er iedere keer weer super uit! Hier (op het werk) gaat alles z'n gangetje, je mist niks. Belangrijk nieuws deze week is dat Ben Saunders TVOH heeft gewonnen.
    X Tanja

• 24 Januari 2011 - 19:38

Emile Cynthia:

Om met Marcels woorden te spreken:
    goed op youtube geflikkerd!
    Erg cool om zo van de berg af te komen.
    Mooi om te zien dat jullie zo genieten!
    Dikke kus
    Emile, Cyn en jullie neefjes

• 25 Januari 2011 - 08:12

Mary:

wow wat een vet filmpje. O echt super zeg wat jullie allemaal mee maken!!

• 25 Januari 2011 - 08:25

Noukske:

super gave filmpjes!!! vooral die van de berg af sleeen erg leuk!!

• 25 Januari 2011 - 10:17

Anne-mieke En Henny:

wow !!!!!we zijn jaloers
    heerlijk weer, mooie omgeving, leuke mensen om je heen
    heerlijk VAKANTIE,geniet nog maar lekker
    wij tobben nog wel door
    liefs uit bijna Oeteldonk

• 25 Januari 2011 - 10:29

Lonneke:

Wow wat klinkt dat allemaal geweldig! en aan de filmpjes en foto's te zien vermaken jullie je uitstekend!!! en wat doen jullie toch een hoop gave dingen, nou dit is zeker een reis om nooit meer te vergeten! en het mooie is dat hij er nog niet eens op zit voor jullie! Geniet nog van jullie laatste maandje vakantie! enne wij werken hier wel gewoon kei hard door hoor ;)

• 25 Januari 2011 - 12:08

Marleen En Gordon :

Genieten dit zeg! Jaloersmakende beelden en verhalen!
    Hoe krijg je trouwens van die filmpjes, laat je dat andere mensen doen?? (handig om te weten als wij ook weer eens met z'n tweetjes op vakantie gaan)

• 25 Januari 2011 - 13:36

Tamaar:

Hmmm... een privegids die in jouw tempo loopt? Lijkt mij ook wel wat!!

• 27 Januari 2011 - 19:23

Nicole (SEH):

Jee wat hebben jullie daar een gave vakantie. De foto's en fimpjes zeggen genoeg. Echt geweldig. Het is vaak gewoon een plaatje van een boek zo mooi. Geniet er nog van.
    Groetjes Nicole

• 27 Januari 2011 - 19:24