Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Januari 2013 | China, Peking

Lieve mensen!

Inmiddels dag 4 in Beijing achter de rug.
Onze ervaringen zijn tot nu toe alleen maar positief!

De reis verliep voorspoedig, overstappen in Moskou zonder problemen en de vlucht naar Beijing was oké. Eten lekker, al hebben ze ons wel heel de nacht wakker gehouden met allerlei eet/drink rondes en het was ook echt nodig om ons midden in de nacht een migratie formulier in te laten vullen...
Weinig geslapen dus.

We pakken een taxi richting ons Hostel; Peking Youth Hostel.
Wanneer we het laatste stukje moeten lopen omdat het autovrij is zijn we alle vier van mening dat we in ieder geval in een leuke buurt terecht zijn gekomen. Het hostel zelf is boven verwachting. Alles ziet er netjes uit! Het bijbehorende café staat vol (heel erg vol) met bloemen, uiteraard uit Nederland.

Nadat we een beetje gesetteld zijn begint het grote gevecht tegen de jetlag. We lopen een beetje door het winkelstraten en kijken onze ogen uit. Daarnaast moeten we erg wennen aan de kou. Vooral de koude wind speelt ons parten. We vinden een lekker Chinees tentje waar we dan ook de afgelopen drie dagen al gegeten hebben. Met stokjes natuurlijk! Voor vier personen eten en drinken voor 15 euro en hartstikke lekker!

Dag twee gaan we op pad en lopen naar Jingshang park. Boven op de heuvel (gevormd uit de uitgegraven gracht om de verboden stad) staat de tempel "All time spring". Hier vandaan hebben we een prachtig uitzicht over de verboden stad en de rest van Beijing.
Voor het bezoek aan de verboden stad ontmoeten we een sympathieke gids die zich voorstelt als Michael, maar eigenlijk Ming heet. Hij leidt ons snel door het enorme complex van de keizer, zorgt dat we alle interessante delen zien en geeft leuke details en anekdotes.

Op dag drie, oudejaarsdag, beleven wij onze metrodoop die prima verloopt. Het systeem is duidelijk en snel, maar op sommige plekken wel heel druk. We gaan vandaag naar de temple of heaven, waar de keizer vroeger bad voor een goede oogst. De grootste attractie blijkt het grote park eromheen te zijn en de vele Chinezen die daar komen om te stijldansen, kung fu'en, kaarten, karaoke'en en lintdansen. Echt leuk om te zien.
Daarna gaan we naar het plein van de hemelse vrede, dat vooral indruk maakt door zijn enorme schaal.
Ondanks het feit dat het Chinees nieuwjaar pas op 21 februari gevierd wordt, is ons verzekerd dat ook vandaag groots gefeest zal worden, met vuurwerk en al. Hoewel wij netjes om 12 uur klaarstaan op het dakterras met een glaasje wodka in de hand blijven beiden uit en hebben wij ons eigen feestje met zijn vieren.

Vandaag dus niet te vroeg op, maar wel redelijk fris. De middag leent zich prima voor een bezoekje aan het olympisch dorp van 2008. Dit is voornamelijk interessant vanwege het 'vogelnestje', het grote stadion dat vanwege zijn constructie wel wat weg heeft van.....je snapt het wel denk ik. Wij bekijken dit gebouw van binnen en van buiten en zowel de beroepsgedeformeerden als de 'normalen' zijn het er over eens dat het schitterend is.
Als kers op de taart spotten we vandaag ook onze eerste Chinese ambulance.

Groetjes van Remco, Neeltje, Marcel en Marije

• 01 Januari 2013 - 15:39

Margo:

Hoi,

Leuk weer al jullie belevenissen te lezen, gelukkig verlopen ze tot nu toe voorspoedig zoals je schrijft want het gedoe met de visa voorspelde niet veel goeds.
    Wij worden hier nieuwjaars dag langzaam aan wakker met nieuwjaarsconcert en schansspringen op de tv en telefoontjes whatsapjes mailtjes en sms sjes van deze en gene met de beste wensen.
    Nu op dit moment schijnt het zonnetje maar het heeft vreselijk geregend wel goed voor het niet afgeschoten vuurwerk.

Groetjes en tot het volgende verslag Theo en Margo

• 01 Januari 2013 - 17:39

Hilda Peter En Madelief:

Hé hallo familie en aanhang,
    Allerbeste wensen!!
    Leuk hoor al die berichten via Madeliefs telefoon!!!
    Klinkt allemaal weer goed; toen Arno deze zomer met Taco op het plein was . was het knetterheet volgens mij en nu dus die kou. Ach wij Nederlanders kunnen wel wat hebben toch?
    Wij zijn nog aan t uitbuiken en moeten toch echt gaan denken wat we straks willen gaan eten al kunnen we daar na alle oliebollen nog niet aan denken.
    Heul veul liefs.XXXXXX

• 01 Januari 2013 - 20:01

Oma Willemijn:

Ik wens jullie eeen heel goed 2013. Leuk om de foto's te zien en de verhalen te lezen. We hebben het heel gezellig gehad met de Muizelaren. Veel plezier verder en pas goed op elkaar. Liefs, oma.

• 01 Januari 2013 - 20:45

Emile En Cynthia:

Een heel gelukkig en gezond 2013 voor jullie allemaal! Fijn om te lezen dat de heenreis goed is verlopen. Jullie hebben al mooie foto's gemaakt! Liefs Emile,Cynthia, Luka en Niek

• 02 Januari 2013 - 11:48

Jos En Chris:

nogmaals de beste wensen voor 2013 en vooral veel reisplezier. leuk die foto's, reizen we toch een beetje mee. jammer van de jaarwisseling, jullie hebben het zelfde gedaan als wij. lekker met een glaasje wijn 12 uur afgewacht, want ook hier op het platteland merk je niks van de jaarwisseling.
    groetjes ma jos en pa chris

• 02 Januari 2013 - 12:23

Diane:

Hallo vakantiegangers..... de allerbeste wensen uit een lente achtig Nederland! Geniet van jullie mooie reis en wat leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden!

• 04 Januari 2013 - 08:55

Lenie Pijnenburg:

He vakantiegangers,

Meteen even gekeken hoe het met jullie gaat. De beste wensen voor het nieuwe jaar. Het is leuk om jullie verslagen te lezen.

gr. lenie

• 04 Januari 2013 - 09:55

Iris :

Ha Remco en Neeltje!

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen én zo kan ik ook wat foto's zien ;)
    Jullie hebben een goede start gehad zo te lezen en een goed begin is het halve werk!
    Jammer van oud & nieuw, maar ik geloof meteen dat jullie het met zijn 4-en ook best leuk
    gehad hebben haha.

X Iris

• 12 Januari 2013 - 01:34

Bjorn & Alice:

He vakantiegangers,
    Ook vanuit hier de aller beste wensen. Dat er in China een andere oudennieuwviering is hebben we hier ook gemerkt. Wij hebben 3x geproost en vuurwerk gehad. Nederlandse tijd/Arubaanse tijd en door de vele Chinese die hier wonen ook al hun feest gehad. Die wordt hier op 6januari gevierd ( ze hebben geloof ik 1vaste datum besproken ?!) en echt onwijs veel vuuurwerk, na een week lang zoveel klappers te hebben gehoord ben je er bijna immuun voor ;) hihi. Nog een goeie reis en veel plezier met jullie mooie avonturen! En sterkte met de kou, brrrr het is voor ons nu hier is koud....... (27gr...)