Tashkent en Almaty - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Tashkent en Almaty - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Tashkent en Almaty

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marije

04 Februari 2013 | Kazachstan, Alma-Ata

Na onze zeer goede ervaringen in Smarkand en Bukhara valt het stedelijke en sovjettige Tashkent een beetje tegen. We lopen wat door de stad en genieten vooral van het eten in een paar uitstekende restaurantjes.

In Almaty verblijven we in appartementen ipv de gebruikelijke ho(s)tels, waardoor we ons lekker 'thuis' voelen. Na Oezbekistan doet deze Kazachstaanse ex-hoofdstad wat westers aan, zodat we weer een beetje kunnen wennen.

We zijn hier vooral voor de natuur gekomen en hebben hiervoor een oude berggids, Marat, gevonden die ons naar Big Almaty Lake en Charyn Canyon zal brengen.
Op vrijdag gaan we naar het dicht bij de stad gelegen stuwmeer. Het is een prachtige zonnige dag en met acht graden best lekker warm. Erg ligt echter behoorlijk wat sneeuw op de weg en Marats Lada Niva (Sovjet 4x4, een van hun betere producten) wordt flink aan het werk gezet. Ter hoogte van het meer (2700 m) zetten we de auto aan de kant en gaan te voet verder. Het is een mooie wandeltocht naar de pas op 3300 m, vlakbij de grens met Kirgizstan. De zon en de opwaaiende sneeuw maken het een schitterende ervaring. De wind maakt wel dat de sneeuw soms lieshoog op de weg ligt, wat de tocht ook behoorlijk zwaar maakt.

Op zaterdag rusten we uit en drinken koffie met een Kazachstaan die we eerder in de trein tegen kwamen. Nurbolat laat ons ook nog even wat leuke plekjes in de stad zien.

Op zondag gaan we naar Charyn Canyon. Het is een flinke rit bijna tot de grens met China en het ijs op de weg en de vele gaten erin maken dat het niet erg opschiet. Als we vlakbij de kloof een zandweg door de steppe moeten nemen naar de ingang, komt er zo'n dichte mist opzetten dat we bijna verdwalen. Marat mompelt iets over volgende keer GPS meenemen en lijkt er niet geheel gerust op. Gelukkig komen we uiteindelijk aan bij het pad naar de kloof maar helaas trekt de mist niet meer op.
We lopen door de Canyon tussen de uitgeslepen rotsen, die soms in losse pieken van tientallen meters hoog naast het pad staan. Mede door de mist zien we allerlei vormen in de rotsen, wat de ervaring soms wat 'spookachtig' maakt.
Wel dood maar niet spookachtig is de vos die we langs het pad vinden. Vanwege de goede staat van het lijk overwegen we even om de pels mee te nemen, maar bezwaren over ziektes, nationale parkwetten, douaneproblemen, verstoring van het ecosysteem en de vraag: "Hoe vil je een vos?" maken hieraan snel een einde.
Mede dankzij de GPS, die wij natuurlijk allemaal in onze telefoons hebben, vinden we snel de weg terug naar 'huis'.

Vandaag een rustig dagje en morgen op weg naar Astana, daarna nog Moskou en een kort dagje Warschau.

Groeten van Remco, Neeltje, Marije en Marcel

• 04 Februari 2013 - 10:14

Nolleke:

Geweldig verhaal weer. Ik voor t eerst thuis na mijn ontslag. Eva nog met griep bij ons. Pap gewoon aan t werk. De bikkel. Hoop dat Astana de moeite waard is. Kus voor allen.

• 04 Februari 2013 - 10:36

Margo:

Hoi allen,

Wat een avonturen weer en mooie foto s jullie zullen echt wel moeten wennen aan het gewone leventje hier, dat jammer genoeg wel weer dichtbij komt geniet daarom van de tijd die je daar nog hebt.
    Hier alleen maar regen niks aan en de griepgolf ook niets aan veel sepsis protocollen dus.

Groetjes Margo

• 04 Februari 2013 - 11:20

Marlies:

Hallo allemaal,
    Prachtig ziet het er weer uit!Wat is de natuur toch fantastisch.
    Geïnspireerd door die mooie mutsen heeft Hans er ook maar een aangeschaft....nou ja, hij kan absoluut niet tippen aan die van jullie, maar voor onze winters prima! Eigenlijk wilde hij Neeltje vragen om er een mee te brengen, maar voelt zich toch wat bezwaard....
    Ook hier gaan we weer sneeuw krijgen, en komt er een koude periode aan richting carnaval.
    Wij houden het bij een weekendje Antwerpen en hopen ook op bijzondere belevenissen......
    Hele goeie reis met nog veel moois........lieve groet van ons uit Waalre H&M

• 04 Februari 2013 - 18:26

Hilda Peter En Madeliefh:

Hallo luitjes,
    Wouw verdwalen in die kou; brr. Zou echt iets voor mij zijn........
    Nou geniet maar lekker van al die mooie dingen want straks valt dat platte landje weer zo tegen alhoewel de Ijzeren Man is ook best mooi!
    Liefs, HMP

• 04 Februari 2013 - 22:49

Minimuis :

Geweldige foto's met die camera van remco! Hij lijkt wel een reus die alles observeert. Hihi. En dat voor een man van remco's lengte... ;-) Ik zeg: Chapeau!!

• 04 Februari 2013 - 23:08

Dennis:

De vos slaapt joh, geef 'm maar een kusje;-)

• 05 Februari 2013 - 11:55

Magda Sno:

Ha luitjes,

Wat een leuke verslagen.
    Verdwalen in onbekend gebied en dan ook nog hartstikke mistig?
    Ik vind het knap dat jullie de weg terug gevonden hebben, met mijn telefoon hadden jullie nooit meer de weg kunnen vinden (jaar nul) of had ik misschien iemand kunnen bellen???? met abonnement Simpel.
    Was het vosje misschien voor een mooi ontwerp voor carnaval volgend jaar? Neeltje, Marcel we zullen jullie vrijdag missen met carnaval.
    Ik ben hartstikke benieuwd naar alle verhalen en foto's van jullie schitterende reis.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes en dikke kus
    Magda Sno

• 06 Februari 2013 - 11:14

Jos & Marij:

Blij om weer iets van jullie te vernemen: een hele week zonder nieuws is wel erg lang en zorgt voor lichte onrust. Weer mooie verhalen! Aan een Lada Niva hebben wij ook "goede" herinneringen sinds wij in 1996 op het Griekse eiland Kythira zo'n ding als vervoermiddel hadden. Niet heel comfortabel, maar rijdt altijd!
    Het telt nu wel erg hard af naar het eind van jullie bijzondere reis! Veel plezier in Moskou en dan tot ziens in Nederland. Dikke kus.

• 08 Februari 2013 - 14:52

Astrid:

Hoi Remco en ook hallo aan Neeltje, Marije en Marcel,

Zo op de valreep voor jullie terugkomst naar NL stuur ik nog even een reactie vanuit Den Bosch:-). Had nog niet eerder de tijd genomen om jullie reisverhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wat een prachtige verhalen en leuke foto's. Die geven een goede indruk van jullie belevenissen. Erg gaaf.
    Geniet nog even van al het moois wat jullie gaan zien in Moskou en alvast een hele terugreis naar NL. We zien en spreken elkaar binnenkort weer op de Zuidwal (wat zal dat weer schakelen zijn...).
    Tot snel, groetjes Astrid