Zijden steden Samarkand & Buhkara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu Zijden steden Samarkand & Buhkara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

Zijden steden Samarkand & Buhkara

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

27 Januari 2013 | Oezbekistan, Buchara

Het hotel in Samarkand is fijn, B&B Emir. We kunnen hier ons geld wisselen, waarbij even naar "de zwarte markt" wordt gebeld om te vragen wat de koers van die dag is. Ze helpen ons met eettentjes te vinden en de juiste bus te nemen. Prima ontbijtje, met rijstepap.

Samarkand, of eigenlijk Oezbekistan bevalt ons heel goed!
Echt iedereen is vriendelijk, behulpzaam en er wordt wonderbaarlijk veel Engels gesproken door de mensen. Ze knopen ook gewoon praatjes aan, en lang niet altijd om iets te verkopen, ook gewoon om te kletsen!
Een heerlijke ervaring.

In Samarkand bezoeken we The Registan, een hele grote school, Medrassa.
Echt heel mooi! Vooral omdat we per ongeluk via de achterkant aan komen lopen en het daar vol staat met containers!
We betalen een gids voor de rondleiding, een leuke meid met een vlot verhaal!
We kijken onze ogen uit en we maken heeeeeel veeeel foto's. Vooral omdat de zon zo mooi schijnt, het ongeveer 15 graden is en we een strak blauwe lucht hebben. Wat boffen we toch!
Ook bezoeken we in Samarkand nog een grote oude moskee, deze is minder gerenoveerd, maar vooral de oude foto's van hoe het ooit vervallen was zijn leuk om te zien.
Neel en Marije voelen zich altijd nog een beetje opgelaten, mag je als vrouw wel binnen, zonder hoofddoek.... Maar echt waar, we zien hier heel weinig hoofddoekjes en vrouwen zijn overal welkom.

In Oezbekistan zijn 2 gerechten een 'must' om te eten, pilav en shashlyk.
Allebei erg lekker hier! Tijdens het eten horen we van andere toeristen dat Buhkara toch echt de moeite waard is om te bezoeken.

Ze hebben geen woord teveel gezegd. We gooien onze planning om, halen treinkaartjes en gaan naar Buhkara. Buhkara is een van de oudste steden aan de Zijderoute en het belangrijkste... Niet zo aangetast door de Russen.

Buhkara voelt een beetje als een dorp. Ons hotel is geweldig; Minzifa. Ziet er prachtig uit, mooie kamers, fijne bedden, goede douche en een super ontbijt!
Aan het plein allemaal eettentjes.
Hoewel wij denken dat het hier zomers zwart ziet van de toeristen zijn wij nu ongeveer de enige. Ook hier zijn we overal welkom. Worden binnen gevraagd bij een jongen die babybedjes maakt en laat zijn houtbewerking zien. Heel gaaf.

Verder bezoeken we hier ook weer oude medrassa en een moskee.

Ook staat er in Buhkara "de Ark". Een stad, ommuurd in de stad. Het zou leuk zijn om doorheen te lopen, maar helaas gesloten is vanwege renovatie. Er staat zelfs een agent voor het hek...
Om deze reis toch eens iemand om te kopen...
De agent biedt ons aan om het binnen toch even te laten zien en ons naar een uitkijkpunt te laten lopen. Misschien laten wij ons dus eigenlijk wel omkopen ;-)
Het is in ieder geval een gave ervaring, voelt lekker stiekem en levert een mooi filmpje op!!! Maar daar moeten jullie nog even op wachten, want Oezbeeks internet gaat nog via inbellen, althans zo voelt het...

Oezbekistan is leuk. Het weer speelt daarbij een grote rol, terwijl ik dit typ 20 graden. Maar vooral de mensen. Wat een vriendelijk volk!
Unaniem raden wij Oezbekistan dan ook aan als reisland!

Liefz Marcel, Remco, Neeltje & Marije

Ohja.... En het geld is zo leuk hier! 1000 Som = €0,27
Dus we lopen hier met tonnen op zak!!!

• 27 Januari 2013 - 12:31

Nolleke, Eva & JanfolkerT:

Jullie 20 graden, Eva nog meer (beetje koorts). Leuke verhalen weer en zeer beeldend beschreven. Heerlijk om op zondag te lezen, terwijl hier de sneeuw in hoog tempo verdwijnt door ingevallen dooi. Letten jullie wel goed op bij het geld wisselen? ;0)) Liefs van ons.

• 27 Januari 2013 - 14:44

Margo:

Wat een lekkere temperatuur jullie mutsen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon en maken plaats voor zonnebrillen, leuke fotos bij weer een pakkend verslag.
    Hier alles zijn gangetje mensen maken zich op voor het carnaval en wij voor onze ski vakantie dat is al weer over twee weken.
    Geniet met volle teugen want jullie komen natuurlijk steeds dichter bij huis.
    Groetjes Margo

• 27 Januari 2013 - 17:08

Jos En Chris:

zo te zien hebben jullie het fantastisch naar de zin en nog mooi weer ook. wederom prachtige foto's. we worden erg nieuwsgierig naar de rest.
    zo'n schon kleedje zou ik ook wel willen hebben. zal vast wel te groot zijn voor de rugzak.
    groetjes voor allen en nog heel veel genieten!!!!!!
    jos/chris

• 27 Januari 2013 - 19:20

Marleen. :

Net ff bijgelegen, wat een avonturen!! Geweldig om te lezen. Geniet er nog lekker van en zeer benieuwd naar jullie volgende avontuur ;).

• 28 Januari 2013 - 10:46

Marij:

Wat een leuke en mooie hotelkamers hebben jullie, super! Sprookjesachtig! De foto's spreken boekdelen, blije gezichten, jullie genieten overduidelijk van deze indrukwekkende vakantie vol cultuur en vriendelijke mensen. Fijn om te lezen (als moeder) en wij zijn aangenaam verrast als we weer nieuws van jullie krijgen. Dikke kus.(ook van Jos)

• 29 Januari 2013 - 09:07

Mandy:

Hey, wat mooi daar zeg!! en veel betere temperaturen daar :-) en wat een mooie kamer idd, ze hebben daar zeker ook wel een lekkere shisha mmmmmmmmh X

• 29 Januari 2013 - 13:58

Corinne:

Wat een mooie verhalen weer, leuke foto's!
    Blijf genieten,

X Corin.