De wind wint - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu De wind wint - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Marije Best - Muizelaar - WaarBenJij.nu

De wind wint

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

16 Januari 2013 | Rusland, Listvyanka

Op zondag 13 januari komen we aan in Listvyanka, een klein dorpje aan het Baikalmeer. We zijn hier met lokaal vervoer naar toe gekomen. Een busje dat pas gaat rijden als het vol zit. Dat duurt gelukkig niet lang.
Een uurtje rijden.

Aangekomen moeten we even zoeken naar het hostel, Baikaler Ecohostel. Het ligt in de heuvels aan het meer, een half uurtje heuvel op lopen (alles wit en glad). En eerlijk gezegd best zwaar met onze bagage.

Aangekomen eerst wassen draaien, hoog nodig.
Daarna gaan Marije & Marcel in de relax modus, Rem & Neel gaan aan de wandel, op zoek naar de sleehonden-tocht-aanbieder.
Ook komen ze met boodschapjes thuis, we koken en eten in het hostel. Daarnaast hebben ze gerookte Omul meegenomen. De vis uit het Baikalmeer die je móet eten als je hier bent. "Omul eten: check!"

Het is gelukt om de sleehondentocht te regelen. Maandags om 12u worden we daar verwacht. En ondanks dat het best prijzig is wordt er niet met plastic betaald en moeten we in het kleine dorpje eerst op zoek naar geld, het lukt.

De sleehondentocht is geweldig. We mogen zelf sleeën en er zit een man op de slee om de honden in het Russich te vertellen of ze naar links of rechts moeten. We maken een tocht van 20 km, zo'n anderhalf uur.
We zien elkaar nauwelijks onderweg dus je hebt echt het gevoel dat je alleen met de honden op pad bent. Een geweldige ervaring.
Hoe gaaf! Een sleehondentocht in Siberië, aan het Baikalmeer!

We zijn er echt een beetje euforisch van.

Het is weer een uur terug lopen naar het hostel. Onderweg wat boodschappen bij een soort kruidenier... Het is een bijzondere ervaring. Met wijzen "the international pointing-language" en een woordenboekje komen we er wel uit.
Al zullen we er nooit achter komen welke vis we uit het blikje hebben gegeten.

Op dinsdag 15 jan plannen we een wandeling over het Baikalmeer. Maar zonder wekker te zetten worden we pas om 10u wakker, want eerder wordt het niet licht!!! Dus een langzame start. Uiteindelijk besluiten we een ander stuk te wandelen over het meer, het blijft bijzonder, zooooveel ijs!
De wind is snijdend koud! Hoewel het maar iets van -12 is voelt het alsof je gezicht eraf vriest. In Beijing was dit ook vaak zo. In Mongolië was het veel kouder, zeg -26, maar omdat het daar windstil was hadden we er eigenlijk geen last van. Wederom trekken we de conclusie dat de temperatuur veel minder bepaalt hoeveel last je van de kou hebt dan de wind. Vandaar: "De wind wint."

We eten in een klein restaurantje, en het duurt lang. Maar juist daardoor maken we een hele mooie koude zonsondergang mee.
Meer vertel ik niet, kijk de foto's maar!

Nu weer even in Irkutsk, vannacht om 02.30u vertrekt onze trein richting Novosibirsk, daar een overstap van 8 uur richting Almaty - Kazachstan, daar een overstap van 6 uur naar Samarkant - Oezbekistan.
Totale reistijd: 125 uur (dus ongeveer 5 dagen), onze langste treinreis.

Eens kijken of ze daar ook internet hebben ;-)

Lieve groet,
Remco, Neeltje, Marcel & Marije

• 16 Januari 2013 - 09:25

JanfolkerT:

Mooi verhaal weer. Zie nog geen foto's. Rij nu door sneeuwvelden naar 030. Maar wisselstoring verderop, dus overstappen. Goede reis. Liefs.

• 16 Januari 2013 - 09:52

Margo:

Prachtige foto s , hier ook alles wit en kou maar het haalt het niet bij jullie records gelukkig maar.
    Ben benieuwd hoe de lange treinreis gaat bevallen zal wel een rust moment zijn als alle overstappen goed gaan tenminste geniet er van Margo

• 16 Januari 2013 - 10:23

Emile, Cynthia En Kids:

Wat een mooie ervaring zo'n sleehondentocht! Weer hele mooie foto's, fijn dat we zo mee kunnen genieten! Succes met de lange treinreis! Lieve groetjes van ons vieren

• 16 Januari 2013 - 10:39

Kelly:

Ohh, doordat het hier ook wat kouder is, kun we iets beter meevoelen! Ook ik loop met hond, Molly!! Door de sneeuw en dat is genieten, maar zo'n sledetocht is toch echt nog een wens van me! Wat een heerlijk verhaal; ik heb het idee dat ik zo bij jullie in de trein zit en wat een prachtige foto's! Geweldig! Lekker genieten met zijn viertjes en wie je allemaal nog meer tegengekomen bent! LIeve groet Kelly en een dikke kus/lik midden op je mond van Mol

• 16 Januari 2013 - 10:40

Martijn:

Wat een ervaringen. Ik ben jaloers. (Dat was ik overigens al)

• 16 Januari 2013 - 11:04

Jos En Marij:

Wij zijn niet jaloers, maar wel zwaar onder de indruk van wat jullie allemaal meemaken! 's Winters beleef je toch heel andere dingen dan wanneer je zo'n reis in de zomer zou maken; het is allemaal een stuk extremer en heel bijzonder. Zijn jullie de enige westerlingen daar? Wij gaan nu ook een sneeuwwandeling maken: er ligt hier wel 5cm sneeuw! Enjoy! Dikke kus.

• 16 Januari 2013 - 14:57

Marlies:

Hoi allemaal.
    Ik wil toch even laten weten dat we ook hier prachtig winterweer hebben, en dat dat ook een reden is om weer aan jullie te denken, ook -15 maar dan nog zonder wind. jullie snappen dat de ijskoorts weer begonnen is, en dat die ijzeren vrouw misschien nog bevroren op jullie wil wachten!!!!!
    Goeie reis verder en veel liefs uit Waalre x Marlies en Hans

• 16 Januari 2013 - 21:23

Karlijn:

heerlijk om jullie te kunnen volgen via de verhaaltjes en foto's! wat hebben jullie een super vakantie! geniet er maar van voor je t weet ben je alweer terug!!
    lang leve internet/wifi zo ver weg, maar toch zo dichtbij!
    enjoy!

kus karlijn

• 17 Januari 2013 - 13:15

Mandy:

Zo die zonsondergang, heel erg mooi! En die slee tocht ook geweldig man! Enjoy XXX

• 18 Januari 2013 - 08:46

Jacqueline:

Hoi Allemaal,
    Wat geweldig allemaal. Super leuk om jullie te volgen. Mooie foto's.
    Heel veel plezier in de trein en een goeie reis Jacqueline